Jan 29

Simtest

200 och 400 meters simtest stod på schemat idag. Insimmet gick väldigt trögt och jag var nära att ställa in allt. Men körde 200 meter och vila sedan 400 meter som gick rätt bra och det kändes verkligen att armar och pump fick jobba ordentligt. Urusel teknik som vanligt men kroppen fick jobba ordentligt och det är första gången på flera år som simningen känns rätt okej faktiskt. Mer intervaller och längre pass så ska jag kunna spränga min drömgräns sju minuter.

Annars var föregående helgs trainerpass helt ruttet, tenikstrul i en timme. Nu har jag lärt mej i varje fall. Det är precis som ett föredrag man ska göra på jobb eller liknande. Man ska altid kolla tekniken i god tid innan föreställningen. Annars blir man bara stresserad och frusterad. Jag har avsatt tid för träning under en viss tid och har verkligen inte tid att hålla på med uppdatering av programvara under passet som jag fick göra i helgen. hmm.. kanske blir utomhuscykling i helgen. Vi får se.

Jan 23

Innehållsförteckning på ett ägg

Ägget är en rätt så naturlig och bra energikälla för kroppen. Den är billig och tillgodoser kroppen med növändiga proteiner. Nu kan man alltid fundera på hur naturliga och äkta de instriellt framställda äggen är egentligen. Var går gränsen mellan vad som är manipulerat och äkta vara. Vad är tillåtet och inte tillåtet. Hur mycket vet vi om de naturliga produkterna som finns på marknaden. Jag köper inte ekologisk av den anledningen. Jag vill ha bevis på att det är bättre och högre kvalitet. Inte bara en etikett räcker för mej. Kan man sälja färgat kött som oxfile så kan man sälja ekologisk mjölk som kommer från samma ”fabrik” som vanlig mjölk.  Jag är skeptisk.

untitled

Jan 22

Cykel-doping

Danilo Di Luca: ”Doparna ligger alltid steget före”. Säger han som åkt dit 3 ggr och är livstidsavstängd. ”Jag ångrar att jag åkte dit” men han ångrar inte att han dopade sig. Man blir ju ledsen skriver Roberto Vacchi.

Det visar än en gång hur mentaliteten är hos tävlingsinvidivder som älskar att vinna och antingen kör vilket skitrace som helst för att få stå på pallen eller stoppar i sig allt för att få vissa en tävling som har betydelse.

Människan säger en sak och gör något helt annat.

Jan 18

Utomlandsträning

Det är egentligen nu man ska åka iväg och träna utomlands. Det går inte att cykla ute och ngn form av kvalitetsträning på löpningen utomhus fungerar inte heller. Det går många resor i mars och april söderut, medvindscyklister som stannar var fjärde mil och fikar verkar det mest vara. Nåja.. ska inte uttala mej för mycket om det. Men i mars april är det faktiskt rätt hyggligt väder här och är man riktigt kräsen kan man åka ner till skåne där det garanterat är grepp i asfalten. Januari och februari är klart de bästa månaderna för utomlandsträning och relativt billigt. Synd bara att man jobbar med ekonomi och att januari är galet mycket att göra då .

Jan 16

Årets första ”ironman”/fullängdstriathlon

Imorgon går Eilat, en riktigt intressant tävling måste jag säga. Vet faktiskt inte så mycket om själva tävlingen men cykelprofilen ser utmanande ut och löpningen verkar vara en ren utförslöpning. Alla dom här Ironman-tävlingar känns bara lite för dyrt och man får inte så mycket ut av det förutom Ironman-medaljen och tjajtet om YOU ARE AN IRONMAN när man kommer imål.. Finns faktiskt annat än att ge pengarna till penningstinna ironman ägarna.

http://en.israman.co.il/

 

Jan 13

Riis och Danskdjävlar

Dokumentär om Bjarne Riis

Kan rekomendera denna dokumentär om Bjarne Riis som försöker framstå som en ansvarstagande och ångerfull kille, jag har inga som helst sympatier med denna kille. Tragiskt för honom men ännu mer tragiskt att han har lurat miljoner människor. Det borde ha varit en lite annan vinkel på dokumentären, men intressant i varje fall.

Jan 12

Post Marathon

Förhållandevis rätt pigg idag, lite stel i vaderna men på eftermiddagen besökte jag badhuset och körde 400 m x 5 , gick riktigt bra och jag var pigg och kunde hålla ett bra tempo. Idag bytte jag hjul på mtb så nu har jag dubb och redo för 8 veckor snö,, sen gone white ice.

Jan 11

Stockholm Stadion Marathon

Målgång Sthlm Stadion MarathonEfter en vecka på GC så var mina soldater slutkörda och så fortsätter han träna som vanligt, allt går på rött och den dåren börjar köra intervaller. Så jag blev tvugnen att skicka varningssignaler att mina soldater inte klarar av mera. Angreppen fortsätter. Nu sätter den token igång att springa i ett högt tempo och det räcker inte med att gluteus är varnad,, vi sätter in en PMS mage vid en högre fart och hoppas han bryter efter halva loppet.  – ja,, nu … kanske han bryter 🙂 .. va fan,, han fortsätter och nu börjar kolhydraterna ta slut i kroppen och vaderna överansträngda.. Skit i magen all fokus på att underhålla och hålla funktionen i vaderna..  – skönt ,, nu är han klar,  va ,, ska han basta nu också… shit..

Det var kroppens version, nu kommer min version.
Efter GC så har jag inte varit riktigt harmonisk och pigg i kroppen, troligen skulle jag ha tagit det lugnare veckan efter. Drog på mej en grym träningsvärk i gluteus dagarna innan loppet och igår blev det vilodag och det behövde nog kroppen, men redan igår tömde jag hela tarmen under dagen. och likadant imorse. Så jag hade inte riktigt ngn kraft och driv att köra hårt. Sedan så visade det sig att jag fick ont i magen vid ett högre tempo.. nåja,, går händelsen i förväg,, parkera bilen och sprang till starten insåg redan då att jag hade fel skor,, men hämtade ut nummerlappen och chansade att springa och byta skor. men när jag kom tillbaka hade just starten gått , de var på väg ut ur stadion. Jag frågade tävlingsledaren var starten var och drog igång.. kändes inte bra,, gluteus stretade emot,, och magen hade PMS smärtor eller vad jag inbillar mej är,, molande ont i magen och ökade vid högre fart,, hade inga större förväntningar då jag hade missat starten och kroppen inte kändes ok. Kom ikapp Bernhard och snacka lite med honom., innan jag drog igång i ett högre tempo.. Efter 12 km slutade gluteus att göra ont i varje fall, men magen var i otakt och jag var lite yr också insåg jag .. hmm.. kanske läge att bryta vid 21 km. tänkte jag.  Kämpade på varv efter varv, såg 1/2 marathon killarna och tjejerna gå imål, kände att det är bara hälften kvar av loppet. Såg alla gubbar och tanter som hasade fram så jag tänkte,, visst kan jag också hasa fram resten av loppet. Jag samlar också på marathon så det är bara att fortsätta. Det magonda försvann och det har troligen att göra med att kroppen och magsäcken hade förbrukat alla kolhydrater så nu gick magen på sparlåga och kroppen tillgodoser sin energi mest från fett istället. Så det gick bättre i den andra halvan av loppet.. Stundtals ett bra löpsteg. Försökte komma ikapp en kille under sista 5 km, men lyckades inte utan gick på sparlåga sista 2 km. Kom in på runt 3,30 och det är ok för ett bra träningspass, känner mej rätt pigg i kroppen faktiskt,, så det ska bli intressant att se hur det känns imorgon, om gluteus kommer tillbaka 10 gånger värre..

Jan 09

Saxat från nätet

1.  ’First week you feel good, the second week you lose strength. Third week, ****ed’ – Per Pedersen, on the Tour de France

2. Training is like fighting with a Gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the Gorilla is tired. -Greg Henderson Team Sky

3. ”To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman.”-Jacques Anquetil

4. Question: Jens, what do you say to your legs? Jens Voigt: Shut up legs!

5. ‘If I had attacked one more time I would have dropped myself.’ – unknown

6. “I used to work in a bank when I was younger and to me it doesn’t matter whether it’s raining or the sun is shining or whatever: as long as I’m riding a bike I know I’m the luckiest guy in the world.” – Mark Cavendish

7. There is a special mystique about the marathon, for example, because of its length—but that’s just the bit you do at the end of an Ironman” – Chrissie Wellington, 4x Ironman World Champion

8. “If it’s hurting me, it’s killing them.” — Sebastian Kienle, on setting the pace for his competition during the bike leg of the Ironman World Championship.

9. “The one time, and only time, I will shush my wife without getting in trouble is at mile 14 of an Ironman Marathon.” — Trevor Wurtele, recapping Ironman Arizona

10. “You can quit if you want, and no one will care. But you will know the rest of your life.” – John Collins (Founder of The Ironman).

11. After collapsing at the finish in the La Plagne stage of the 1987 Tour, Stephen Roche was asked whether he was okay, his reply:

“Oui, mais pas de femme toute de suite” (“yes, but I am not ready for a woman straight away”)

12. ”Enough of this Sunday stroll. Let’s hurt a little.” Muzzin, American Flyers

13. ‘The only easy day was yesterday’ – US Navy Seals

14. ”If God invented marathons to keep people from doing anything more stupid, triathlon must have taken Him completely by surprise.” P. Z. Pearce

15. ”The answer is hard work. What are you doing on Christmas Eve? Are you riding your bike? January 1st – are you riding your bike?”- Lance Armstrong

16. ”It’s not a challenge until you’re fucked up.” – unknown

17. ”Triathlon doesn’t build character. It reveals it.”- unknown

18. ‘It’s rude to count people as you pass them. Out loud’ – unknown

19. ‘Learn to swear in different languages. Other riders will appreciate your efforts to communicate. They’ll also know who you’re talking to.’ – Robert Millar, on fitting into a pro peloton

20. ‘On the continent of Europe it is said that 21 July 1969 was an important day in world history. For two reasons. A man called Neil Armstrong walked on the moon and a man called Eddy Merckx won his first bike race’ – David Walsh, The Agony and the Ecstasy

21. ‘A mountain bike is like your buddy. A road bike is your lover’ – Sean Coffey

22. ‘At least you can quit a bike race’ – Connie Carpenter Phinney (wife of Davis Phinney) comparing childbirth to competitive cycling

23. ‘Cycling is much more fun than dating…..I still get to chase women, and sometimes catch them. But when I get dropped, at least there is no emotional attachment’ – T. A. Melton

24. ”It may seem odd that cycling (often) seems to be less about riding than it is about getting the ride over with as soon as possible. . . Enjoyable things should be savored. . . Racing a century is the cycling equivalent of shotgunning a beer. Eventually you learn that sipping is more enjoyable- and it gets you just as drunk in the end.” – The Bike Snob, Bicycling, October 2009

25. ‘“If it weren’t for bicycles, world domination would be within my grasp!” – Stuart Black

So some motivational ones, some funny ones and perhaps you have read some of these before. But if you have any quotes that perhaps readers wouldn’t have see before, do leave in the comments below.

Right back on the bike……

Jan 05

superkompensation

Amerikanske löparcoachen Pete Pfitzinger har tittat på detta och kommit fram till att det först och främst är väldigt individuellt beroende på om man är man eller kvinna, vilken träningsbakgrund man har, hur mycket stress man har i sitt liv och hur gammal man är. Det finns fler faktorer, bland annat av det genetiska slaget, som också spelar in.

Pfitzinger kollade runt bland flertalet tränare för att få ett snitt i hur många dagar det dröjde innan deras löpare superkompenserade efter ett hårt nedbrytande pass. Snittet låg på 10 dagar för löparna som observerades.

Träningsintensiteten avgör dock i hur många dagar man behöver återhämta sig. Högintensiva intervaller kräver mest återhämtning (ca 4-6 dagar före nästa kvalitetspass alt 8-11 dagar före en tävling) medan en snabbdistans över dryga 6 km i något långsammare än milfart kräver mindre återhämtning (ca 3-5 dagar före nästa kvalitetspass alt 6-8 dagar före en tävling). Ett långpass tär också mer på kroppen än man tror. Efter ett sådant pass behöver man ca 3-6 dagar före nästa långpass/kvalitetspass alt 7-10 dagar före en tävling.

Detta är saxat från nätet och jag visste det redan och många som tävlar marathon kör sitt sista långpass 10 dagar innan en viktig tävling och det brukar jag också göra,, men min filosofi är att allt är individuellt så det kanske skulle funka med att köra det 7 dgr innan. Måste testa det mer. Eller rättare sagt jag tror det funkar bra för mej men men troligen inte inom cykling för jag är inte en lika stark cyklist..