superkompensation

Amerikanske löparcoachen Pete Pfitzinger har tittat på detta och kommit fram till att det först och främst är väldigt individuellt beroende på om man är man eller kvinna, vilken träningsbakgrund man har, hur mycket stress man har i sitt liv och hur gammal man är. Det finns fler faktorer, bland annat av det genetiska slaget, som också spelar in.

Pfitzinger kollade runt bland flertalet tränare för att få ett snitt i hur många dagar det dröjde innan deras löpare superkompenserade efter ett hårt nedbrytande pass. Snittet låg på 10 dagar för löparna som observerades.

Träningsintensiteten avgör dock i hur många dagar man behöver återhämta sig. Högintensiva intervaller kräver mest återhämtning (ca 4-6 dagar före nästa kvalitetspass alt 8-11 dagar före en tävling) medan en snabbdistans över dryga 6 km i något långsammare än milfart kräver mindre återhämtning (ca 3-5 dagar före nästa kvalitetspass alt 6-8 dagar före en tävling). Ett långpass tär också mer på kroppen än man tror. Efter ett sådant pass behöver man ca 3-6 dagar före nästa långpass/kvalitetspass alt 7-10 dagar före en tävling.

Detta är saxat från nätet och jag visste det redan och många som tävlar marathon kör sitt sista långpass 10 dagar innan en viktig tävling och det brukar jag också göra,, men min filosofi är att allt är individuellt så det kanske skulle funka med att köra det 7 dgr innan. Måste testa det mer. Eller rättare sagt jag tror det funkar bra för mej men men troligen inte inom cykling för jag är inte en lika stark cyklist..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *